Klassisk vegansk risalamande:

Ingredienser:
225 gram grødris
7 dl plantemælk
2 dl vand
5 tsk vaniljesukker
1 brik soyafløde
Kirsebærsauce
Mandelflager/splitter

Sådan gør du:
Grødris, mælk, vand og vaniljesukker blandes i en gryde. Blandingen koges i 30 minutter ved middel varme. Hold godt øje med at det ikke brænder på og husk at røre i det regelmæssigt. Når det er færdigkogt skal det på køl. Helst natten over, men hvis man er som jeg, og tit er i sidste øjeblik, kan man også sætte den i fryseren i et par timer til den er helt kold. Når den har stået på køl, skal fløden piskes. Den skal piskes med en elpisker skruet helt op for styrken, for så går det hurtigst. Pisk den i 10-15 minutter. Et tip for at se om fløden er pisket ordenligt, er at vende skålen lidt på hovedet. Hvis fløden løber langs kanten når skålen bliver vendt på hovedet, er den ikke færdig, men hvis den bliver i bunden af skålen, er den færdig.
Fløden blandes i risengrøden med en elpisker og derefter er risalamanden færdig. Så skal den bare nydes med mandler og kirsebærsauce.

1

Veganske tarteletter:

Ingredienser til cirka 20 tarteletter:
● 2 pakker Karen Wolf luksus tarteletskaller.
● 3 spsk olie
● Salt og peber efter behov
● 3 spsk mel (Gerne med top)
● 2 dl plantemælk
● 1 liter vand
● 2 glas asparges, dem hvor de er hele (Gem vandet)
● Aspargesvand
● 300-400 gram køderstatning der ikke er krydret, fx LikeMeat chicken chunks. Svampe kan også bruges i stedet for.

Sådan gør du:
Olie, salt, peber og mel piskes sammen i en gryde til, at det er små melklumper. Mælken tilsættes lidt af gangen imens det piskes ind i melet til der ikke er flere melklumper. Når alt mælken er pisket sammen med melet, skulle det gerne være helt flydende. Alt vandet, også aspargesvandet blandes i sammen med køderstatningen og asparges. Lad det koge i 20 minutter hvor varmen er skruet helt op. Husk at røre rundt i det, så det ikke brænder fast. Efter de 20 minutter skal det skrues ned til middel varme og koge videre i yderligere 15 minutter.